Technical
Home Up Rapture in Glasgow Premiere at Stafford Technical Tone Rows

 

Technical Guide

This guide does not attempt an in-depth analysis of the work; but simply aims to record the Derivation used for each setting, including of course the variations within it, whether inversion, retrograde, etc.

In the whole work there are only two or three occasions where I have consciously entered a note slightly out of sequence; but I am sure that there are one or two inadvertent misplacements to be found too!

The principle is that where a note is sounded, it does not then re-occur out of sequence.

Of course, where a group of notes are sounded as a chord, then while that chord continues to sound, the individual notes that comprise the chord may be reiterated at will.

How one arranges the grouping of a number of notes is what gives colour and character to the music, and therein lies the secret of the sound-world one is aiming to create.

It would be hugely interesting to score this music for a mixed ensemble, because notes could then be quietly sustained in one or more parts while a counter melody, or even a counter harmony, could be sounded by other parts. For now, we must make do with the piano’s sustaining pedal, and that alone can produce magical effects.

Different tone rows can have very differing characteristics, and the aim has been to use the row most likely to capture the essential soul of the particular poem. On a number of occasions I have abandoned several days’ work for the very reason that it was not satisfying this one over-riding need, to reflect and enhance to mood and spirit of the words.

Here then are the twenty settings that make up Rapture with their position in the whole series of poems indicated.

Technischer Leitfaden

Bei diesem Leitfaden geht es nicht um eine fundamentale Analyse des Werks, sondern schlicht und ergreifend darum, die für jede Vertonung verwendete Ableitung aufzuzeichnen, natürlich auch die Variationen, seien es Umkehrungen, Krebsgänge usw.

Im gesamten Werk gibt es nur zwei oder drei Gelegenheiten, bei denen ich bewusst eine Note etwas aus der Reihe tanzen ließ, bin mir aber sicher, dass auch ein oder zwei andere falsch platziert sind!

Das Prinzip: Sobald eine Note erklingt, erscheint sie nicht wieder in falscher Reihenfolge.

Bei mehreren Noten, die gleichzeitig als Akkord erklingen, werden die einzelnen Noten im Akkord in beliebiger Reihenfolge wiederholt, solange der Akkord nachhallt.

Was Musik Farbe und Charakter verleiht, ist die Art und Weise des Arrangements verschiedener Notengruppen, und darin liegt das Geheimnis der angestrebten Klangwelt.

Es wäre äußerst interessant, diese Musik für ein gemischtes Ensemble zu komponieren, denn dann könnten die Noten von einer oder mehreren Stimmen gehalten werden, während eine Gegenmelodie oder sogar eine Gegenharmonie von anderen Stimmen erklingen könnte. Einstweilen aber müssen wir mit dem Haltepedal des Klaviers Vorlieb nehmen, und dass allein kann magische Wirkungen erzielen.

Verschiedene Tonreihen können sehr unterschiedliche Eigenschaften haben, und das Ziel war es, die Reihe zu verwenden, die die Seele des jeweiligen Gedichts am besten erfasst. Immer wieder habe ich meine Arbeit nach mehreren Tagen aufgegeben, weil dieses vorrangige Bedürfnis, die Stimmung und den Geist der Worte zu reflektieren und zu verbessern, mich nicht befriedigte.

Im Folgenden sind die zwanzig Vertonungen von Rapture in der Reihenfolge ihres Erscheinens im Gedichteband aufgeführt.

 

Prelude / You 1
Forest 2
River 4
Hour 7
If I was dead 11
Rapture 14
Elegy 15
Row 16
Fall 22
Give 25
Spring 33
Answer 34
Treasure 35
Presents 36
Grief 41
Land 43
Night Marriage 44
The Love Poem 49
Art 50
Over 52